Umowa pożyczki spisana u notariusza. Zalety rozwiązania

Chociaż wizyta u notariusza kojarzy się nam raczej z przenoszeniem własności nieruchomości, czyli sytuacją, w której przepisy prawa wymagają, aby został sporządzony akt notarialny, nie jest to jedyna sprawa, którą zajmuje się ten prawnik.

Akt notarialny może być bowiem sporządzony także wtedy, gdy wynika to z woli stron. Umowa pożyczki polega na przeniesieniu własności określonych dóbr na biorącego pożyczkę przez dającego pożyczkę, podczas gdy biorący zobowiązuje się do zwrócenia tej samej ilości rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. W praktyce umowa pożyczki dotyczy prawie wyłącznie pieniędzy. Jest to umowa szeroko stosowana i chociaż prawo nie przewiduje dla niej szczególnej formy bardzo często zawiera się ją w formie aktu notarialnego. Dlaczego? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, zapraszamy do lektury artykułu.

Wiarygodny dowód

Spisanie umowy pożyczki u notariusza to dobre rozwiązanie, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo i pewność. Jest to zabezpieczenie naszych przyszłych roszczeń. Efektem pracy notariusza jest akt notarialny – dokument urzędowy potwierdzający dokonanie określonej czynności prawnej. Ze względu na ich status, treść aktów notarialnych jest powszechnie uważana za wiarygodną, czyli zgodną z prawdą. Wynika to z tego, że jako dokument urzędowy akt notarialny posiada status środka dowodowego. W przypadku jakiegokolwiek konfliktu, w sądach i przed innymi organami państwowymi nasze uprawnienia znajdą niezbite potwierdzenie.

Egzekucja praw

Kolejną zaletą spisania umowy pożyczki u notariusza jest ułatwione dochodzenie swoich praw. Zgodnie z art. 777 Kodeksu postępowania cywilnego akt notarialny jest tytułem egzekucyjnym. Co to oznacza? Jeżeli akt notarialny spełnia określone warunki i wskazuje termin wykonania obowiązku (lub zdarzenie, od którego jest zależne jego wykonanie) możliwe jest wszczęcie egzekucji bez potrzebny wchodzenia na drogę sądową. W takiej sytuacji wystarczy skontaktować się z komornikiem. Jest to niezwykle istotne w przypadku spisywania umowy pożyczki podczas występowania po stronie wierzyciela. To właśnie on, jeżeli dłużnik nie dotrzymuje terminu zwrotu wierzytelności, potrzebuje skutecznej i szybkiej egzekucji swoich praw.